Bio

Patrick-André Mather specializes in the study of language contact and diversity, including sociolinguistics, pidgins and creoles, sociophonetics, and language policy and planning. Trained at McGill University (Canada), the Université Paris 7 Denis-Diderot (France) and the University of Pittsburgh (USA), he conducted fieldwork in Moselle (France), where he studied French-German language contact, and more recently in New York City where he investigated the acquisition of English phonetics and phonology by Puerto Rican and Dominican immigrants.  His current research focuses on the acquisition of phonetics by adult learners of French (with Vincent Chanethom) and on language policy and planning in Québec. Dr. Mather has published many articles in various edited volumes and peer-reviewed journals, including Language Sciences, the Journal of English Linguistics, Studies in Language and the Journal of Pidgin and Creole Languages. In addition to his research projects, Patrick-André Mather has taught French, ESL, linguistics and translation at McGill University, the University of Ottawa, the University of Pittsburgh, the French Institute-Alliance Française (FIAF) and the City University of New York (CUNY). Dr. Mather was also Chair of the Graduate Program in Linguistics at the University of Puerto Rico (Rio Piedras) from 2006 to 2009 and in 2013-2014, where he co-organized the Hispanic Linguistics Symposium (HLS09) and four editions of the International Conference on the Teaching of French as a Foreign Language, in cooperation with the Université du Québec à Trois-Rivières (Canada). In 2009-2010, he was a Visiting Scholar at New York University’s Department of Linguistics. Patrick-André Mather is also a certified translator and currently teaches Linguistic Theory, Sociolinguistics, French, and Quebec Literature at the University of Puerto Rico, where he is a Full Professor.

Note biographique

Linguiste, enseignant, traducteur et auteur de nombreux articles et chapitres sur la sociolinguistique, les langues créoles, le bilinguisme et l’acquisition des langues étrangères, Patrick-André Mather a mené une étude sociolinguistique en Moselle (France) sur les contacts entre le français et l’allemand, et plus récemment à New-York où il a étudié l’acquisition de la phonétique et de la phonologie de l’anglais par les immigrants hispanophones. Ses recherches actuelles portent sur l’acquisition de la phonétique française par des apprenants adultes (collaboration avec Vincent Chanethom, George Mason University), et sur la politique linguistique au Québec. Formé à l’Université McGill (Canada), l’Université Paris 7 Denis-Diderot (France) et l’Université de Pittsburgh (États-Unis), il a publié ses travaux dans divers ouvrages collectifs et revues scientifiques, notamment Language SciencesThe Journal of English Linguistics, Studies in Language et The Journal of Pidgin and Creole Languages. Outre ses projets de recherche, M. Mather a enseigné le français, l’anglais, la linguistique et la traduction à l’Université McGill, l’Université d’Ottawa, l’Université de Pittsburgh, l’Alliance Française de New-York (FIAF) et la City University of New York (CUNY). De 2006 à 2009 et en 2013-2014, il dirigea le programme de Mastère en linguistique à l’Université de Porto Rico. En collaboration avec l’Alliance Française et l’Université du Québec à Trois-Rivières, il y a organisé quatre éditions du Colloque international sur l’enseignement du français langue étrangère. En 2009-2010, il fut Visiting Scholar au département de linguistique de la New York University. Aujourd’hui, M. Mather enseigne la linguistique, le français et la littérature québécoise à l’Université de Porto Rico, où il est professeur titulaire et président de l’Association portoricaine des professeurs de français.

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